Site icon Rijeka Online

EK: Nema potrebe da ijedna kompanija leti s praznim zrakoplovima

Pravila EU-a o korištenju slotova ne prisiljava nijednog zračnog prijevoznika da leti s praznim zrakoplovima, istaknuli su u Europskoj komisiji nakon što su se pojavile optužbe da upravo ta pravila tjeraju kompanije u gubitke i u nepotrebno onečišćenje okoliša.

“Nema potrebe da ijedna kompanija leti s praznim zrakoplovima zbog pravila EU-a”, rečeno je u srijedu u Europskoj komisiji.

Grupa Luftansa pokrenula je popriličnu buku najavom da će tijekom ove zimske sezone letenja morati letjeti oko 18.000 puta de facto praznim zrakoplovima kako ne bi izgubila slotove.

Slot je pravo na polijetanje i slijetanje u zračnim lukama u točno određenom vremenskom razdoblju. Slotovi se dodjeljuju kako bi se osiguralo normalno korištenje infrastrukturnih kapaciteta za prihvat i otpremu zrakoplova u zračnim lukama. To znači da se slijetanja i polijetanja moraju organizirati po točno određenom rasporedu kako ne bi došlo do zagušenja u određenim dijelovima dana.

Svake godine dodjeljuju se slotovi za zimsko i ljetno razdoblje letenja. Slotovi se dodjeljuju na temelju povijesnih prava, što znači da ga kompanija u normalnim okolnostima mora koristiti najmanje 80 posto da bi zadržala pravo za sljedeću sezonu.

Zbog pandemije covida-19 i restrikcija na putovanja u cilju suzbijanja zaraze, snižen je prag za korištenje slotova u zimskoj sezoni letenja 2021/2021 na 50 posto. Za ljetnu sezonu letenja koja traje od kraja ožujka do kraja listopada, prag će se povisiti na 64 posto.

Osim toga, u slučaju većih poremećaja, primjerice kada su Austrija i Nizozemska uvele lockdown nakon pojave omikron varijante koronavirusa, kompanije imaju pravo na tzv. “opravdano nekorištenje slota”, što znači da u tim okolnostima uopće ne moraju koristiti slotove u tim zemljama i pritom zadržavaju pravo na slot i za sljedeću sezonu. To izuzeće vrijedi dok su na snazi restrikcije i još dodatno šest tjedana. Tih dodatnih šest tjedana ostavljeno je kako bi se mogao ponovno uspostaviti normalan ritam, jer ljudi ne planiraju putovanja dok traju ograničenja te je nemoguće napuniti avion sutradan po završetku lockdowna.

Govoreći o žalopojkama Lufhanse koja se jedina žali na nedovoljno fleksibilna pravila, izvor iz Komisije je rekao da tih 18 tisuća praznih letova koje je kompanija najavila, predstavlja samo 5 posto njezinih kapaciteta te da je u ovoj zimskoj sezoni do 9. siječnja ove godine imala 61 posto letova u odnosu na predpandemijsku 2019. godinu. Budući da je prag za korištenje slotova 50 posto, to znači da uopće ne mora letjeti s praznim zrakoplovima da bi sačuvala svoje sletove.

S druge strane, Lufthansa je otkazala dobar dio već prodanih letova, ali to se ne može pripisati pravilima o dodjeli slotova nego komercijalnim razlozima, to jest letovi su otkazani vjerojatno zbog toga što ne donose očekivani prihod. Prodana mjesta za jedan let premjeste na let za sljedeći dan ili na dan prije i napune zrakoplove te umjesto dva puta lete jedanput, navode u Komisiji.

U Komisiji također kažu da se mora voditi računa i o pravednoj tržišnoj utakmici, što znači onemogućiti dominantnu poziciju velikim kompanijama koje si zbog svoje veličine mogu priuštiti prazne letove radi zadržavanja slotova, a pritom zadržavaju visoke cijene karata.

Na pritužbe Lufthanse reagirali su mnogi ekonomisti i udruge za zaštitu potrošača, tvrdeći da ta kompanija i još neke radije biraju letjeti prazne nego da spuste cijene karata ili da odustanu od slotova.

“Ušutite, snizite cijene i prodajte karte. Rješenje je jednostavno, prestanite kukati i omogućite poreznim obveznicima koja su vas spasili da imaju bar neke koriste od jeftinijih karata”, rekao je predsjednik uprave Ryanaira Michael O’Leary.

Ekonomisti tvrdi da leteći praznim zrakoplovima kompanije na umjetan način pumpaju cijene i zadržavajući svoje slotove sprječavaju konkurente da uđu na tržište.

(Hina)

foto: usnpalsh

Exit mobile version