U narednim tjednima tvrtka MKM Yachts, podružnica australske grupacije Scenic u Hrvatskoj, u prvoj fazi radova, pojačat će tim od stotinu hrvatskih inženjera brodogradnje i projektanata koji će u 3. maju raditi na izgradnji luksuznog plovila s čak šest zvjezdica, čiji je rok isporuke prvi kvartal 2023.
Svečanosti polaganja kobilice za najnoviji brod u Scenicovoj floti koji se gradi po modelu „Scenic Eclipsea“, najluksuznijeg polarnog kruzera na svijetu izgrađenom 2019. u pulskom Uljaniku, a koji po svojoj opremljenosti predstavlja vrhunac suvremene tehnologije, nazočio je u srijedu i predsjednik Vlade Andrej Plenković, u pratnji ministra gospodarstva, Tomislava Ćorića, te ministra mora, prometa i infrastrukture, Olega Butkovića.
Upravo je Vlada RH na čelu s njezinim predsjednikom prepoznala vrijednost ovog projekta i priliku da se kroz jedan novi model financiranja brodogradnje osigura nastavak poslovanja te da se otvori novi ciklus u povijesti hrvatske brodogradnje u kojemu bi se gradnja brodova ugovarala na posve drugačiji način. Uz naručitelja broda i data državna jamstva RH, financiranje za novogradnju prate HBOR, OTP i Credit Suisse.
„Vlada RH dala je punu podršku projektu izgradnje serije pet polarnih kruzera kroz partnerstvo tvrtke MKM Yachts i 3. maja te smo poduzeli sve potrebne preduvjete da se osigura nastavak proizvodnje u 3. maju. Možemo reći da ovaj projekt predstavlja novi koncept hrvatske brodogradnje koji se razvija na načelima odgovornosti, transparentnosti i namjenskom korištenju sredstava. Današnje polaganje kobilice za „Eclipse II“ rezultat je naših zajedničkih napora i vjerujemo da će ovim projektom i onima koji će uslijediti nakon njega, kriza u brodograđevnom sektoru biti iza nas te da će Rijeka i njezini radnici još jednom dokazati kakvi se kvalitetni brodovi grade u 3. maju. Znam da je ovo brodogradilište simbol Grada Rijeke, ali ujedno je i ključni pokretač gospodarskih aktivnosti za cijelu Primorsko – goransku županiju“, rekao je Plenković.
Polaganjem kobilice na „Eclipse II“ započinju intenzivni radovi na gradnji čeličnog trupa, a brod će, poput svojeg prethodnika, predstavljati hrvatski proizvod vrhunske kvalitete. Dugačak 168 metara, širine 21,5 metara, izgradit će se u skladu s najstrožim ekološkim standardima te će moći ugostiti ukupno 220 putnika, a od drugih će se brodova sličnih karakteristika izdvajati razinom luksuza koju nudi.
„Prije šest godina u Puli imali smo viziju o tome kakve brodove želimo proizvoditi – najluksuznije i tehnološki najnaprednije polarne kruzere kakvih dotad nije bilo na tržištu. Unatoč svim izazovima, u tome smo uspjeli. Izgradili smo brod koji uspješno plovi svim morima, uključujući polarna i tropska mora. Veliki uspjeh broda i povratne informacije naših putnika bile su izvanredne, što nas je dodatno ohrabrilo i donijelo spoznaju da za ovakvim tipom plovila postoji velika potražnja. Ovim putem se još jednom zahvaljujem našim partnerima u 3. maju, kao i Vladi RH na pruženoj podršci te osobno predsjedniku Vlade Andreju Plenkoviću koji je prepoznao našu viziju i omogućio da je ostvarimo u Hrvatskoj“, izjavio je Glen Moroney, vlasnik Scenic grupe.
Nositelj cijelog projekta je tvrtka MKM Yachts d.o.o., dio Scenic grupe, u partnerstvu s 3. majem, koje se temelji na spajanju dva komplementarna seta znanja u gradnji broda. Projekt koji,u specifično pandemijsko vrijeme, ima dodatnu težinu za riječko brodogradilište, komentirao je i g. Edi Kučan, direktor 3. maja:
„U ime 3. maja posebno se zahvaljujem vlasniku Scenic grupe, g. Moroneyju, kao i predsjedniku Vlade, g. Plenkoviću, na njegovom osobnom trudu da 3. maj kao feniks digne iz pepela te da brodogradnja u Rijeci ne postane dio prošlosti, već sadašnjost i budućnost na ponos svoga Grada, Županije i cijele Hrvatske. Današnji događaj pokazuje da je Rijeka zaplovila u novu nišu luksuznih polarnih kruzera za koje se nadamo da ćemo ih nastaviti proizvoditi u budućnosti u suradnji s tvrtkom MKM Yachts.“
Scenic Grupa u Hrvatskoj je počela poslovati 2015. kad je u Uljaniku započela s projektom izgradnje „Scenic Eclipsea“. U tom razdoblju pulsko brodogradilište već je bilo u velikim financijskim problemima, no australska kompanija odlučila je da od svoje poslovne vizije izgradnje luksuznih polarnih kruzera, neće odustati.
U potpunosti preuzevši rizik na sebe, Scenic je tad vlastitim angažmanom – timom od oko tisuću stručnjaka i radnika u brodograditeljstvu, završio izgradnju jednog od najkompleksnijih putničkih brodova u svijetu. Pri tome je važno istaknuti da Scenic Republici Hrvatskoj tada nije naplatio dana državna jamstva za brod čija je isporuka značajno kasnila.
Zahvaljujući radu s Uljanikom, unatoč poteškoćama, Scenic je spoznao vrijednost znanja i vještina hrvatskih brodograditelja, a dokazana kvaliteta broda i njegov tržišni uspjeh, potaknuli su kompaniju da upravo u Hrvatskoj nastavi graditi svoje luksuzne brodove s pričom koji će doprinijeti očuvanju hrvatske brodogradnje i s njom povezanih radnih mjesta.
Inovativni model suradnje s riječkim brodogradilištem stoga je dodatno proširen mogućnošću izgradnje cijele serije polarnih kruzera sličnih karakteristika. Projekt ukupne vrijednosti veće od 860 milijuna eura predstavlja novu veliku priliku za daljnji razvoj i konkurentnost hrvatske brodogradnje u specifičnoj niši luksuznih polarnih kruzera.