Rijeka Gateway, najmoderniji i tehnološki najnapredniji kontejnerski terminal u ovom dijelu Europe, nakon dvije godine izgradnje i opremanja te početka operativnog rada u rujnu ove godine, danas je svečano otvoren simboličnim pritiskom na gumb koji je, uz zvuk brodske sirene, označio početak novog poglavlja u razvoju riječke luke. Svečanost su pred 300-tinjak okupljenih predvodili predstavnici investitora Rijeka Gatewaya, Keith Svendsen, glavni izvršni direktor APM Terminals i Boštjan Napast, predsjednik Uprave ENNA grupe, zatim Vincent Clerc, glavni izvršni direktor kompanije A.P. Moller – Maersk koja je ključan klijent Rijeka Gatewaya, podržani visokom državnim delegacijama, i to iz Hrvatske, predvođene Andrejem Plenkovićem, predsjednikom Vlade RH i Kraljevine Danske koju je predstavljao Lars Løkke Rasmussen, ministar vanjskih poslova Kraljevine Danske.
Rijeka Gateway je najveća privatna investicija u logističku infrastrukturu u Hrvatskoj, koja osigurava Rijeci i Hrvatskoj poziciju na karti najvažnijih europskih logističkih pravaca, logističkih ”vrata” srednje i istočne Europe. Rijeka Gateway uvršten je u Gemini suradnju između Maerska i Hapag-Lloyda, na liniji AE12/SE1, čime je postao ključan terminal na od važnoj svjetskoj brodarskoj ruti između Azije i Europe.
„Uz iznimnu podršku dioničara, APM Terminals i ENNA Grupe, uz snažnu podršku brojnih institucija, od gradskih, županijskih i nacionalnih, kao i Vlade RH, uspjeli smo izgraditi i opremiti terminal u planiranim rokovima, zaposliti preko sada već 300 vrijednih i angažiranih zaposlenika i početi s operativnim radom. U dolasku nam je već osmi komercijalni brod, imamo još dosta posla u postizanju najviše operativne izvrsnosti kakvu smo zacrtali kao cilj, no sa timom koji smo okupili siguran sam da ćemo u tom brzo uspjeti. Rijeka Gateway je tehnološki napredan terminal, neke tehnologije smo po prvi puta u APM Terminals mreži testirali i ugrađivali upravo ovdje. To znači da je znanje koje ima naš tim ovdje vrlo vrijedno i jedinstveno, što otvara mogućnosti za razvoj karijere mladim lokalnim stručnjacima. Ja sam uvjeren da Rijeka Gateway, sa svim svojim potencijalom, može biti jedan od najboljih terminala u ovom dijelu svijeta, na ponos Rijeci i cijeloj Hrvatskoj”, izjavio je Peter Corfitsen, generalni direktor Rijeka Gatewaya.
U prvoj fazi terminal raspolaže sa 400 metara obale i ima kapacitet od 650.000 TEU godišnje, što će nakon planirane dogradnje terminala u narednoj fazi investicije porasti na 680 metara obale i kapacitet od više od milijun TEU. Ukupna investicija u Rijeka Gateway premašuje 380 milijuna eura, a zajedno sa vrijednošću prometne infrastrukture, od cesta do željezničkog sučelja u luci i oko nje, investicija doseže 600 milijuna eura. Ukupan broj zaposlenih na terminalu će biti 300, uz multiplikativan učinak na gospodarstvo riječke regije i čitave Hrvatske.
„Rijeka ima stratešku prednost kao prva ulazna točka prema srednjoj i jugoistočnoj Europi, uz povezanost s brzim kopnenim uslugama. Nadamo se da ćemo uskoro vidjeti pozitivan utjecaj ovdje u Hrvatskoj. Naš je imperativ da ne pružamo uslugu samo brodarskim kompanijama kao operater terminala. Mi služimo zajednicama i zemlji u kojoj poslujemo i koja nam povjerava dio svoje ključne infrastrukture. Zato nam je cilj blisko surađivati s lokalnim partnerima i vlastima kako bismo osigurali dugoročan pozitivan učinak na rast, zapošljavanje i lokalno gospodarstvo“, istaknuo je Keith Svendsen, CEO APM Terminals.
„Potencijal ovoga terminala je ogroman i treba ga iskoristiti. Naš je cilj jačati luke sjevernoga Jadrana i njihovu konkurentnost u odnosu na ostale europske luke, osobito one na Sjevernom moru. Geografski smo odlično pozicionirani, bliže smo Dalekom istoku i bliže smo srcu Europe. Imamo i znanje i pomorsku tradiciju. Vrijeme je da Rijeci vratimo poziciju koja joj je oduvijek pripadala među lukama sjevernoga Jadrana i vrijeme je da Rijeku vratimo na svjetske logističke karte. Sljedeći najvažniji korak prema otključavanju punog potencijala je izgradnja nizinske pruge”, izjavio je Boštjan Napast, predsjednik uprave ENNA grupe.
Terminal je opremljen najsuvremenijom infrastrukturom: četiri daljinski upravljane brodske dizalice (STS), 15 dizalica na kotačima (RTG), dvije dizalice na tračnicama (RMG) te 28 terminalskih traktora. Svi sustavi povezani su u jedinstveni daljinski upravljani kontrolni centar, prostor čitavog terminala povezan je prvom industrijskom privatnom 5G mrežom u Hrvatskoj, što omogućuje visoku razinu sigurnosti, učinkovitosti i održivosti. Operacije na terminalu bit će vođene najmodernijom tehnologijom uz potpunu automatizaciju i korištenje energije iz obnovljivih izvora, čime terminal postaje prvi takve vrste u jadranskoj regiji.
Uz izgradnju terminala i prateće lučke infrastrukture, Rijeka Gateway je omogućio i opsežnu obnovu skladišta 22 u kompleksu Metropolis. Ova povijesna građevina, obnovljena uz strogi nadzor konzervatora i primjenu najsuvremenijih protupotresnih mjera, nova je upravna zgrada Rijeka Gatewaya, dajući novu vrijednost kulturnoj baštini Rijeke.
Na svečanom otvaranju Rijeka Gatewaya posebno je obilježeno i simboličko otvaranje Trga snažnih žena Grada Rijeke, prostora na terminalu kojem dominiraju četiri najveće dizalice, a koje su uz pomoć građana Rijeke ponijele imena važnih žena iz povijesti grada – Antonije Reljac, Zore Matijević, Ade Felice Rošić i Snježane Pejčić. Svečano otvaranje Trga snažnih žena koji simbolizira želju Rijeka Gatewaya da postane sastavni dio urbanog područja Grada Rijeke i dobar susjed građanima, pripalo je učenicima Osnovne škole Kantrida.