Projekt AHEADinVET bio je usmjeren na tri glavna cilja: povećanje svjesnosti o važnosti mentalnog zdravlja u strukovnom obrazovanju, razvijanje prilika i alata za učenje i profesionalni razvoj nastavnika i trenera, te izgradnju održive zajednice koja će i nakon završetka projekta nastaviti promicati brigu o mentalnom zdravlju u školama i ustanovama za obrazovanje odraslih.
Nakon tri godine provedbe, s krajem listopada završava AHEADinVET, europski Erasmus+ projekt posvećen podizanju razine svjesnosti o mentalnom zdravlju u strukovnom obrazovanju. U okviru projekta, usmjerenog na srednjoškolsko, ali i cjeloživotno strukovno obrazovanje, razvijeni su besplatno dostupni obrazovni sadržaji i alati koji nastavnicima, ravnateljima te donositeljima odluka koje se tiču obrazovanja, pomažu sustavno ugraditi brigu o mentalnom zdravlju u škole i ustanove za strukovno obrazovanje i osposobljavanje (VET sektor).
Docentica Aleksandra Stevanović, klinička psihologinja s Fakulteta zdravstvenih studija Sveučilišta u Rijeci i jedna od suradnica na projektu ističe da je sve više dokaza da problemi mentalnog zdravlja postaju nova pandemija, a mladi su ranjiva skupina. Stoga je još važnije pomoći nastavnicima i predavačima da razviju znanje i vještine za rješavanje tog problema. Očita kriza mentalnog zdravlja ima dvostruki učinak na nastavnike koji se moraju baviti problemima mentalnog zdravlja svojih učenika i vlastitim osobnim pitanjima, a sve to bez obuke ili podrške.
Nastavnici kao ambasadori promjene
Među ključnim rezultatima projekta ističe se online tečaj s osam modula koji pokrivaju teme od razumijevanja pojma mentalnog zdravlja i psihološkog razvoja učenika do razvoja otpornosti i organizacije podrške unutar škole. Online tečaj nastao je na osnovu kurikuluma „Ambasadori mentalnog zdravlja” kojim se promiče ideja da svaka škola može imati educirane nastavnike koji postaju nositelji pozitivnih promjena u području mentalnog zdravlja učenika i zaposlenika. Prema kurikulumu, pripremljen je i program za provedbu treninga uživo, namijenjen školama i ustanovama koje žele uvesti praktične radionice na ovu temu.
Za sve koji žele znati i više razvijen je i MOOC – masovni otvoreni online tečaj, koji omogućuje svima zainteresiranima da kroz studije slučaja, zadatke i vježbe nauče kako prepoznati i rješavati izazove vezane uz mentalno zdravlje u kontekstu strukovnog obrazovanja. Snimljen je podcast serijal „Ahead in Mental Health: Navigating Mental Health in Vocational Education“, dostupan na Spotifyju i YouTubeu. Riječ je o nizu razgovora sa stručnjacima iz područja psihologije, pedagogije i strukovnog obrazovanja koji nudi praktične savjete i inspirativne primjere za rad u učionici.
Podrška mora doći „odozgo“
Također, izrađen je alat za samoprocjenu kompetencija nastavnika kroz osam studija slučaja koji korisnicima omogućuje da prepoznaju vlastite snage i područja za napredak te osvijeste svoju ulogu u stvaranju podržavajućeg školskog okruženja koje promiče mentalno zdravlje.
„Problemi mentalnog zdravlja nisu samo osobna borba, već odgovornost šire zajednice, uključujući obrazovne sustave“, kaže prof. dr. sc. Tanja Frančišković, voditeljica ovog projekta u Hrvatskoj pojašnjavajući da, neovisno o tome jesu li problemi mentalnog zdravlja postojeći ili se pojavljuju u kontekstu škole kroz vršnjački pritisak, zlostavljanje, testnu anksioznost i slično, mentalno zdravlje učenika trebalo bi biti prioritet. Stoga nastavnici imaju važnu ulogu u kreiranju sigurnog obrazovanog okruženja, prevenciji poteškoća ali i njihovom prepoznavanju.
No, docentica Stevanović naglašava da cilj projekta nije dodatno opteretiti nastavnike, već i osvijestiti potrebe sustavne podrške koja dolazi s viših instanci.
„Donositelji obrazovnih politika trebali bi podupirati nastavnike i trenere u rješavanju problema mentalnog zdravlja njihovih učenika jer obrazovni sustavi mogu biti zaštitni ili rizični čimbenik za daljnji razvoj problema mentalnog zdravlja“, ističe doc. Dr. sc. Stevanović.
Europsko partnerstvo za zdrave škole
Za kreatore obrazovnih politika i institucije pripremljeni su policy paper (agenda društvenog zagovaranja) za podizanje svjesnosti o važnosti novih obrazovnih politika te strateški dokument, alat koji pomaže da se spoznaje i iskustva stečena u projektu pretoče u konkretne prijedloge mjera i praksi koje se mogu uvesti u obrazovni sustav kako bi mentalno zdravlje postalo njegov sastavni i trajni dio.
Fakultet zdravstvenih studija je u sklopu obilježavanja Svjetskog dana mentalnog zdravlja (10. listopada) organizirao tribinu „Mentalno zdravlje u strukovnom obrazovanju – projekt AHEADinVET“ na koju su se spremno odazvali ravnatelji četiri strukovne škole iz Rijeke i Opatije. Jasan je to pokazatelj da strukovne škole prepoznaju važnost ove teme i postojanje problema mentalnog zdravlja u školama, ali i motiviranost za suradnju i poboljšanje mentalnog zdravlje svih uključenih.
Projekt AHEADinVET proveden je u partnerstvu organizacija iz Belgije, Austrije, Italije, Grčke i Hrvatske. Među partnerima su bile organizacije Bit Schulungscenter GmbH (Austrija) kao vodeći partner, Innovela (Belgija), EXELIA E.E. (Grčka), Sveučilište u Rijeci (Hrvatska) te dvije strukovne srednje škole – austrijska Landesberufsschule Murau i talijanska Istituto „Spagna-Campani“ Spoleto. Upravo su stručnjaci iz tih institucija zajedničkim radom povezali iskustva i potrebe nastavnika iz različitih europskih obrazovnih sustava te osmislili i oblikovali alate za učenje koji će i nakon završetka projekta biti slobodno dostupni svima u obrazovanju.
Besplatni online alati i materijali
U sklopu projekta, u proljeće 2025., održana je i konferencija u Bruxellesu pod nazivom „Mentalno zdravlje u obrazovanju“, koja je okupila stručnjake i praktičare iz Austrije, Hrvatske i Belgije. Na konferenciji je sudjelovala i doc. dr. sc. Aleksandra Stevanović sa Sveučilišta u Rijeci, koja je govorila o metalnom zdravlju adolescenata i predstavila iskustva hrvatskih sudionika i doprinos domaćih stručnjaka razvoju obrazovnih materijala, a cjelovitu snimku konferencije moguće je pogledati na mrežnoj stranici projekta.

